Köpvillkor – Friway AB
Senast uppdaterad:
Välkommen till Friways webbshop! Här hittar du våra köpvillkor för privatpersoner – skrivna för att du som kund ska känna dig trygg och välinformerad. Vi tror på enkelhet, tydlighet och omtanke i allt vi gör.
Personuppgifter
Friway behandlar dina personuppgifter i enlighet med Friways Integritetspolicy (länk).
Produkter och priser
Alla våra priser anges i svenska kronor (SEK) inklusive mervärdesskatt (moms). Vi gör vårt allra bästa för att produktbeskrivningar, bilder och information ska vara så tydliga och korrekta som möjligt. Skulle något ändå bli fel – till exempel ett felaktigt pris eller en beskrivning – förbehåller vi oss rätten att justera informationen i efterhand. Vi reserverar oss även för slutförsäljning och eventuella sortimentsändringar.
Betalning
Betalning I vår webbshop sker via vår samarbetspartner Klarna Bank AB (publ) (556737-0431, Sveavägen 46, 111 34 Stockholm) (”Klarna”). Genom Klarna erbjuds du betalningsalternativen kortbetalning, faktura, delbetalning samt direktbetalning genom din bank. Vi tar inte ut någon extra avgift för något av betalningsalternativen. Klarna kan komma att ta ut avgifter för betalningsalternativen men anger det i sådant fall i samband med köpet.
Vid kortbetalning accepteras följande betalkort: Mastercard och Visa.
Vid betalning genom faktura eller delbetalning behöver du ange viss information om dig själv som används av Klarna för att kunna identifiera dig. Vilken information som du behöver ange för att uppnå identifiering kan variera mellan olika köptillfällen och kunder. Genom att lämna information i kassan godkänner du även Klarnas villkor.
Vid betalning genom faktura eller delbetalning tar Klarna en kreditupplysning men den påverkar inte din kreditvärdighet och är inte synlig för andra som begär kreditupplysning, t.ex. banker. När du har identifierats visar Klarna vilka alternativ som är tillgängliga för dig. Vid fakturabetalning gäller 14 dagars betalningstid. Mer information och fullständiga villkor för faktura och delbetalning via Klarna hittar du här.
Beställning och leverans
När du genomfört din beställning får du en bekräftelse via e-post. Vi behandlar din order så snart vi kan, och normalt skickas dina varor inom 1–2 arbetsdagar. Leveranstiden är vanligtvis 2–5 arbetsdagar, beroende på var i landet du bor.
Vid beställningar över 1000 kronor bjuder vi på frakten. För ordrar under detta belopp tillkommer en fraktkostnad som visas i kassan innan du slutför ditt köp. Vi skickar våra paket med trygga leveranspartners.
Friway erbjuder följande fraktalternativ:
PostNord Varubrev – Till din postlåda
Paketet delas ut i din postlåda under dagtid. Vi reserverar sig för väderförhållanden som försvårar leverans till brevlåda. Vi reserverar oss även för dimensionerna på brevlåda, brevinkast, säkerhetsbox samt fastighetsbox. Om paketet inte får plats i din postlåda levereras det till ditt närmaste postombud och du notifieras via PostNord App och via sms/email.
PostNord MyPack Collect – Hämta hos ombud
Paketet levereras till PostNord-ombud. Du notifieras via PostNord App och via sms/email.
* LÖRDAGSLEVERANS till ombud. PostNord levererar till ombud må-fr i hela landet. I Stockholm, Göteborg och Malmö levererar PostNord till ombud även på lördagar.
PostNord MyPack Home – Hemleverans
Du notifieras i PostNord App och via sms/email och kan välja dag och tid för din leverans och om du vill få ditt paket levererat utanför din dörr eller till PostNords serviceställe. Följ ditt paket i realtid, via kartfunktion, information om leveranstid samt antal stopp före dig.
Ångerrätt och retur
När du som konsument (privatperson) handlar varor på internet har du som huvudregel alltid 14 dagars ångerrätt enligt lag (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokaler.
Ångerrätten löper från det att du mottagit din beställning. Om du vill göra en retur ber vi dig att kontakta oss först, så hjälper vi dig vidare. För att ångerrätten ska gälla behöver varan vara i oförändrat skick, obruten och i originalförpackning.
Du som kund ansvarar för returfrakten, om inte annat har överenskommits. Tänk gärna på att packa varan väl vid retur, så att den inte skadas under transporten.
Reklamation och skadade varor
Om du fått en skadad eller felaktig produkt – hör gärna av dig till oss så snart du kan. Vi följer konsumentköplagens regler och erbjuder reklamation på ursprungliga fel upp till tre år efter köpet. Vid godkänd reklamation står vi självklart för returfrakt och skickar ut en ny vara eller återbetalar dig.
Skulle paketet ha skadats under transport är det bra om du behåller emballaget och dokumenterar skadan, så hjälper vi dig att anmäla ärendet.
Ej uthämtade paket
Om ett paket inte hämtas ut i tid skickas det automatiskt tillbaka till oss. Vi förbehåller oss rätten att debitera en avgift för frakt och hantering vid outlösta försändelser. Har du svårt att hämta ut ditt paket, kontakta oss så hjälper vi gärna till. Outlösta paket betraktas normalt inte som ett utnyttjande av ångerrätten.
Kundomdömen
Vi uppskattar när våra kunder vill dela med sig av sina upplevelser och omdömen. Genom att skicka in ett omdöme ger du oss rätt att använda det i vår webbshop och i andra kommunikationskanaler. Vi förbehåller oss rätten att redigera eller ta bort omdömen som vi bedömer som olämpliga eller irrelevanta.
Force majeure
Vid händelser utanför vår kontroll – som naturkatastrofer, myndighetsbeslut, pandemier, strejker eller transportstörningar – kan vi inte hållas ansvariga för förseningar eller hinder i leverans. Vi lovar dock att göra vårt yttersta för att lösa situationen på bästa möjliga sätt. Om en sådan situation varar längre än två månader har du rätt att häva köpet.
Tvister och tillämplig lag
Om du mot förmodan inte skulle vara nöjd med din upplevelse hos oss, hoppas vi att du hör av dig så att vi får en chans att rätta till det. Vi försöker alltid lösa eventuella meningsskiljaktigheter i dialog med dig som kund.
Holistic följer Allmänna reklamationsnämndens rekommendationer och svensk lag vid en eventuell tvist.
Kontaktinformation
Har du frågor eller funderingar? Tveka inte att kontakta oss – vi finns här för dig:
Friway AB
E-post: info@friway.se
Adress: Bryggavägen 96D, 17831 Ekerö, Sweden
Webbplats: www.friway.se
